PYT! – er resultatet af en livslang læring

For at kunne sige “pyt” og bruge det, skal man først have lært en række færdigheder.

Hvis man lærer børn at sige pyt før de har lært de færdigheder, lærer vi børn at holde deres frustrationer og irritationer på indersiden. Dette kan føre til en følelse af at være forkert da man føler noget der ikke er acceptabelt.

Hvis vi voksne har det svært med følelser som skuffelse, raseri, frustrationer og gråd, så kan det være man ubevidst lærer sit barn at holde de “grimme” følelser på indersiden. Dette kan også gøres ved brug af en PYT-knap. Vi lærer barnet at ryste de grimme følelser af sig men kun på ydersiden, så vi I det mindste ikke kan se dem.

Men – Følelser forsvinder jo ikke ved at trykke på en knap.
(-en gang imellem ville det være rart hvis de gjorde)

Så frustrationer, skuffelser og irritationer får lov at vokse derinde i den lille krop, indtil de ikke kan være der mere og fjederen er så presset at den springer lige i hovedet på en eller anden som en skraldespand fyldt med store følelser.

Kender du det?

Så er du sikkert enten rigtig god til at sige pyt eller også ville du ønske dit barn var, så du/I slap for alle de store voldsomme super sunde følelser.

Vores børn siger ikke pyt af natur, for de skal lærer. Lærer dem selv og deres følelser at kende. De er der hele tiden – altså følelserne, så det er pænt smart at få styr på dem. Ikke at gemme dem væk.

Hvis ikke vi har lært at være i de ubehagelige følelser, hvis vi derimod har lært at det er uacceptabelt at vise det, og vi er mestre i at gemme det væk – så er det virkelig svært at lære vores børn kendskab og håndtering af dem. Men det kan man få hjælp til, F.eks af sådan en som mig.

Det er som om en epidemi er startet, at vi skal være glade hele tiden og det spreder sig og det er uhensigtsmæssig for et sundt mental liv.
For vi er ikke og skal ikke være glade hele tiden.

Dit barns inderside er på ydersiden til
2-årsalderen, hvis ikke der er plads til nogle af følelserne så lærer de enten at gemme deres følelser væk fra ydersiden, eller de skruer dem op.

Vores børn skal lære at HÅNDTERE deres følelser – ikke lære at UNDERTRYKKE dem, på den måde forbliver de umodne og kommer kun til ydersiden på en uhensigtsmæssige og umoden/barnlig måde.

Når man har lært at håndtere følelser så siger man pyt helt automatisk. Når man kan.
Men man starter ikke med pyt.
Det er som at få et eksamensbevis man ikke har studeret til. Pyt er resultatet af en masse læring om en selv, ikke en metode der kan læres.
Det er bare snyd, uhensigtsmæssigt og føles også helt forkert.

Så start med at lære at være tilstede når de store følelser bobler, både i de små og i dig selv. Øv dig i at mærke efter, det er en disciplin hvor man til sidst kan mærke selv helt små påvirkningen.

DET ER IKKE FARLIGT, når de store følelser kommer brusende, det føles bares sådan.

Tag en dyb vejrtrækning og Slap af.
Observer din inderside, og se dit barn.
Ro, for Langsomt er hurtigt.
Trøst dig selv og barnet.
I klare det, så længe I har hinanden.
Vent med ord eller gentag barnets ord, varmt og roligt.
Dit nervesystem smitter af på barnet, dit barn gør som du gør

Relationen er den vigtigste

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *